4 ناشر در انتظار مجوز بورس برای افزایش سرمایه

 سامانه کدال در هفته نیمه‌تعطیل گذشته، شاهد انتشار اطلاعیه‌های مختص به فرآیند افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی و فرابورسی بود. این در حالی بود که برخی از شرکت‌ها در مراحل ابتدایی افزایش سرمایه قرار دارند و برخی دیگر پله‎های آخر این فرآیند را طی می‌کنند.

در این بین 4 شرکت «شاملا»، «غمینو»، «غزر» و «ومهان» تاییدیه حسابرس و بازرس قانونی را پس از ارايه گزارش توجیهی هیات‌مدیره جهت افزایش سرمایه اخذ و در انتظار کسب مجوز از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار تهران هستند. در ادامه به تشریح جزيیات اطلاعیه‌های شرکت‌های مذکور پرداخته‌ شده است.گروه توسعه مالی مهر آیندگان

گروه توسعه مالی مهر آیندگان با نماد «ومهان» پس از ارايه گزارش توجیهی هیات‌مدیره در خصوص لزوم افزایش سرمایه در مورخ 19/ 03/ 1400 به حسابرس و بازرس قانونی، تاییدیه‌های لازم را از سوی حسابرس (موسسه حسابرسی و خدمات مالی کوشا منش) اخذ و در انتظار کسب مجوز از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار است.

در گزارش توجیهی هیات‌مدیره شرکت آمده است که «ومهان» به منظور جبران مخارج سنوات اخیر و جلوگیری از خروج منابع شرکت جهت سرمایه‌گذاری و استفاده از فرصت‌های بازار سرمایه تصمیم به افزایش سرمایه از مبلغ هزار میلیارد تومان به مبلغ 3هزار میلیارد تومان از محل سود انباشته دارد.شرکت زر ماکارون

همچنین شرکت زر ماکارون با نماد «غزر» که تصمیمات هیات‌مدیره خود را مبنی بر افزایش سرمایه از مبلغ 320 میلیارد تومان به مبلغ 800 میلیارد تومان از محل سود انباشته به منظور تامین منابع مالی مورد نیاز جهت اجرای طرح توسعه (خرید ماشین آلات تولید ماکارونی رشته‌ای و لازانیا) با پیوست گزارش توجیهی در مورخ 11/ 05/ 1400 جهت تایید به موسسه حسابرسی شاخص‌اندیشان ارسال کرده بود، موفق به کسب تاییدیه لازم از سوی حسابرس قانونی شد و در فرآیند افزایش سرمایه یک مرحله به جلو گام برداشت.شرکت صنایع غذایی مینو

شرکت صنایع غذایی مینو شرق با نماد «غمینو» نیز تاییدیه‌های لازم را پس از ارايه گزارش توجیهی هیات‌مدیره مبنی بر لزوم افزایش سرمایه به حسابرس قانونی (موسسه حسابرسی و خدمات مالی حافظ گام) از سوی آن موسسه اخذ و یک مرحله به اجرایی شدن افزایش سرمایه نزدیک شد.

این شرکت تصمیم به افزایش سرمایه از مبلغ صد میلیارد تومان به مبلغ 150 میلیارد تومان از محل سود انباشته به منظور اصلاح ساختار مالی و بهبود وضعیت مالکانه را دارد.همچنین شرکت معدنی املاح ایران

همچنین شرکت معدنی املاح ایران با نماد «شاملا» نیز بر اساس گزارش توجیهی ارايه شده توسط هیات‌مدیره در خصوص افزایش سرمایه در تاریخ 20/ 05/ 1400، تصمیم به افزایش سرمایه از مبلغ 84 میلیارد تومان به مبلغ 270 میلیارد تومان از محل آورده نقدی با سلب حق تقدم از سهامداران فعلی به منظور جبران مخارج انجام شده بابت سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در اجرای پروژه تولید سولفات پتاسیم و کلرید کلسیم، پروژه نمک تصفیه و تامین ماشین‌آلات سنگین بهره‌برداری از معادن را دارد.

این شرکت پس از ارايه گزارش توجیهی به حسابرس قانونی تاییدیه لازم را از سوی آن موسسه (موسسه حسابرسی کاربرد تحقیق) دریافت و در انتظار کسب مجوز از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار تهران جهت اجرایی شدن افزایش سرمایه است.

منبع: دنیای اقتصاد

4 ناشر در انتظار مجوز بورس برای افزایش سرمایه

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) و به نقل باشگاه خبرنگاران جوان، معاون عملیات شرکت سپرده گذاری مرکزی در پاسخ به این پرسش که آیا افراد می‌توانند از درخواست فروش سهام عدالت خود انصراف دهند؟ اظهار کرد: افراد می‌توانند درخواست فروش سهام عدالت خود را با مراجعه به کارگزاری یا بانکی که درخواست خود را ثبت کردند، لغو کنند.

فریبا اخوان ادامه داد: همچنین افراد می‌توانند با مراجعه به وب سایت sahamedalat.ir و استفاده از گزینه انصراف، نسبت به انصراف از فروش سهام عدالتی که درخواست آن را قبلا ثبت کردند، اقدام کنند.

اخوان در پاسخ به این پرسش که چرا برخی از افراد که در زمان آزاد سازی سهام عدالت، سهام خود را فروخته‌اند، تا کنون وجه آن را دریافت نکرده‌اند؟ اظهار کرد: این گونه افراد دو دسته هستند. دسته اول افرادی هستند که بنا به دلایلی همانند مغایرت اطلاعات هویتی، حساب بانکی، عدم ثبت شماره تلفن همراه به نام فرد و مشخص نبودن کارگزار، درخواست ثبت فروش آنان از ابتدا با مشکل همراه شده که این گروه برای حل این مشکل باید این مغایرت‌ها را برطرف کنند.

سوالات بورسی خود را از مرکز پاسخگویی”سمات” بپرسید

این مقام مسيول تصریح کرد: دسته دوم افرادی هستند که درخواست خود را برای فروش به کارگزاری و یا سیستم بانکی ارايه داده و ثبت کردند، اما به دلیل متوقف شدن فروش سهام عدالت در وضعیت «ثبت درخواست فروش» قرار دارند و در حقیقت به دلیل این توقف، سهام عدالت آنان به فروش نرفته است. این افراد باید تا آغاز فروش مجدد سهام عدالت صبر کنند تا در ادامه فرآیند ثبت یا فروش سهام عدالت، درخواست این گروه از سهامداران نهایی و مبلغ فروش به حساب آنان واریز شود.

انصراف از فروش سهام عدالت امکان‌پذیر است

 بازار سهام امروز پس از گذشت چند روز تعطیلی با تحرکات مثبت آغاز به کار کرده است و شاخص کل بورس در محدوده یک میلیون و 518 هزار واحد قرار گرفته است. شاخص کل هم‌وزن هم امروز حدودا هشت هزار واحد مثبت در محدوده 436 هزار واحد قرار گرفته است. همچنین امروز ارزش معاملات بورس در نیمه اول بازار به حدود شش هزار میلیارد تومان رسیده است.

بیشترین تاثیر مثبت را امروز نوری، شتران و شپنا در بازار گذاشتند و بیشترین تراکنش هم برای سپید، شستا و شپنا ثبت شده است. امروز بیشتر گروه‌ها مثبت و شاهد تقاضا هستند در نیمه اول معاملات میدکو، فخوز و ذوب از جمله نمادهای منفی هستند. به طور کلی امروز رشد محسوسی در نمادهای فولادی دیده نمی‌شود و بیشتر نمادهای این گروه در محدوده منفی هستند.

در معاملات امروز بازار سهام شستا به دلیل انتشار خبر برکناری رضوانی‌فر مدیر عامل شستا منفی آغاز به کار کرد البته در دقایقی معاملات این نماد مثبت شد اما دوباره به روند قبلی خود بازگشت. اما مساله اینجا است که معاملات شستا بر دیگر نمادها هم تاثیرگذار است یا نه؟

درباره این موضوع حسین زمانی، کارشناس بازار سرمایه معتقد است: لیدرهای بازار در حال حاضر نمادهای بانکی و خودرویی هستند و شستا را به عنوان لیدر نمی‌توان به حساب آورد.

همچنین زمانی می‌گوید: لیدرهای بازار قابلیت و توانایی این موضوع را دارند که بر دیگر نمادهای بازار تاثیر خود را بگذرانند و به عبارتی با تغییرات مثبت یا منفی آن‌ها دیگر نمادها هم تغییر کنند.

این کارشناس بازار همچنین درباره لیدرها و تاثیر آن‌ها بر بازار معتقد است: نمادهایی که نسبت به گروه‌های دیگر ظرفیت بیشتری را دارند و یا به اصطلاح لیدر بازار هستند محرک اصلی نمادهای دیگر هم به حساب می‌آیند. به همین دلیل با تحرکات این نمادها، گروه‌های کوچک‌تر هم حرکت می‌کنند.

این کارشناس بازار گفت، بازار تا پایان امروز احتمالا مثبت به پایان برسد و شستا نمی‌تواند مسیر بازار را تغییر دهد.

تحلیل بورس یکشنبه 31 مرداد / شستا لیدر بازار نیست!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *