بررسی قدرتِ مکشِ هود

به طور کلی در هنگام خرید هر نوع هود آشپزخانه‌ای باید قدرت مکش آن را در نظر بگیرید. همچنین توجه به نوع فیلتر و هزینه‌های آن با اهمیت است. درواقع شما با بازار وسیعی از محصولات متنوع رو به رو هستید که در مواردی انتخاب را سخت می‌کند. با توجه به همین مسأله نیز در این بخش از سری راهنماهای خریدِ دیجی‌کالا مگ به سراغ معرفی هود آشپزخانه می‌رویم و تمام جوانب لازم برای یک خرید بهینه را پوشش می‌دهیم.

بررسی قدرتِ مکشِ هود
توجه به فیلتر دستگاه
نوع موتور و دمنده
اندازه‌ی هود
میزان راحتی در نگهداری از هود
میزان صدا و سرعت هود
طراحی و زیبایی دستگاه
گارانتی
بررسی قدرتِ مکشِ هود
به طور کلی قدرت مکش دستگاه، ظرفیت موتور برای مکیدن ذرات روغن و بو را نشان می‌دهد و بر حسب مترمکعب در ساعت اندازه‌گیری می‌شود. به یاد داشته باشید که برای آشپزی ایرانی هودهایی با ظرفیت مکش بین ۴۰۰ مترمکعب در ساعت تا ۱۰۰۰ مترمکعب در ساعت بسیار مناسب هستند. همچنین هودهایی با لوله‌ی خروجی بلندتر عموماً قدرت مکش بیشتری دارند قیمت هود آشپزخانه.

توجه به نوع فیلتر نصب شده در هود
اگر فیلتر دستگاه به درستی عمل نکند، ظرفیت مکش هود هم ضعیف می‌شود. بنابراین انتخاب فیلتر مناسب باعث بهبود عملکرد دستگاه می‌شود. البته در ادامه این راهنما شما را با انواع فیلترهای موجود بر روی هودهای آشپزخانه بیشتر آشنا می‌کنیم. ولی به عنوان یک فاکتور با اهمیت بدانید که مدل‌های کربنی برای فیلتر از قابلیت جذب بهتر و بهینه‌تری برخوردار است.

بررسی موتور و دمنده‌ی هود
موتور دستگاه باید آب‌بندی شده باشد تا گرد و غبار و آلودگی به داخل آن نفوذ نکند. همچنین وجود دمنده و موتورِ آلومینیومی که قابلیت عدم چسبندگی دارند شما را از اجبار برای سرویس دوره‌ای قطعات داخلی نجات می‌دهد.

اندازه‌ی هود آشپزخانه طبیعی است که اندازه‌ی هود بستگی به اندازه آشپزخانه دارد. درواقع برای یک اجاق گاز ۰.۹۱ متری هودی در همین اندازه و ابعاد نیاز است. لازم به ذکر است که هودهای استاندارد معمولا در اندازه‌های ۲ فوت و ۳ فوت (از ۰.۶۰ متر الی ۰.۹۱ متر) در بازار موجود هستند. البته در صورتی که شرایط مناسبی در آشپزخانه خود دارید انتخاب مدل‌های توکار می‌تواند گزینه‌ای مناسب برای فضاهای کوچک باشد.

بهتر است به سراغ مدل‌هایی از هود بروید که نیاز به نگهداری کمتری دارد. چراکه حقیقتا تمیز کردن این نوع دستگاه‌ها خسته‌کننده است. به یاد داشته باشید که هود را در ارتفاع کم (حدودا ۱.۲۱ متر بالاتر از سطح) نصب کنید تا تمیز کردن آن آسان باشد و به طور موثر بتوان ذرات دوده و روغن را پاک کند. البته در این میان مدل‌های با قابلیت خود تمیزکنندگی هم وجود دارند که کار را بسیار آسان می‌کند.

میزان صدا و سرعت دستگاه
صدایی که از دستگاه شنیده می‌شود، صدای گردش هوا است. جالب است بدانید که برای کم کردن میزان صدای حاصل از گردش هوا در برخی از مدل‌ها از کیت سایلنت استفاده شده است. بنابراین در هنگام خرید، وجود کیت سایلنت در دستگاه را از فروشنده جویا شوید. از طرفی هودهای جدید دارای گزینه‌ی سرعت هستند که به وسیله‌ی آن می‌توانید محدوده‌ی سرعت بالایی را برای تهویه‌‌ی سریع‌تر و بهینه‌تر آشپزخانه انتخاب کنید.

گارانتی یا همان ضمانت خرید
اکثر هودهای آشپزخانه دارای گارانتی ۱۲ ماهه هستند اما برخی از مدل‌ها از گارانتی مادام العمر بهره‌مند هستند. بنابراین در هنگام خرید این موضوع را جدی بگیرید و برای تجربه‌ی کاربری بهتر، خدمات پس از فروش را حتما بررسی کنید.

۲. انواع فیلترِ هود آشپزخانه
انواع فیلترهای هود بسته به جنس، ساختار و فرآیند فیلترینگ به ۳ دسته مختلف تقسیم می‌شوند که به شرح زیر است:

فیلتر مِشی یا مشبک (Cassette/Mesh Filter)
فیلتر تیغه‌ای (Baffle Filter)
فیلتر کربنی (Carbon Filter)
فیلتر مِشی یا مشبک
فیلتر مِشی یا مشبک

به طور معمول این نوع از فیلترهای هود دارای چندین لایه فیلتر از جنس آلومینیوم یا فولاد ضدزنگ هستند که به وسیله‌ی آن می‌توان ذرات جامد را به دام انداخت. در عین حال بخارات حاصل از آشپزی هم خارج می‌شوند. اما به طور کلی باید بدانید که این نوع فیلترها نیاز به تعمیر و نگهداری بالایی دارند. علاوه بر این، به مرور زمان ظرفیت مکش فیلترها به دلیل انسداد روزنه‌ها کاهش می‌یابد. بنابراین بهترین راه برای استفاده از فیلترهای مشبک این است که آن‌ها را به طور منظم بشویید و تمیز کنید.

فیلتر تیغه‌ای
فیلتر تیغه‌ای

بیشتر هودهای موجود در بازار دارای فیلتر تیغه‌ای هستند. درواقع این مدل از فیلترها گزینه‌های پیشرفته‌ترِ فیلترهای تیغه‌ای و از نوع آلومینیومی است. تحقیقات نشان می‌دهد که این فیلترها حدود ۳۰ درصد بهینه‌تر از مدل‌های مشبک هستند. طراحی فیلتر تیغه‌ای به این صورت است که شامل قطعاتی با منحنی‌

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *